Air France-KLM denkt aan een Noord-Amerikaan als nieuwe topman.

Dat schrijft het Franse zakenmedium La Tribune dat stelt dat er gesprekken met een beoogd kandidaat worden gevoerd.

Eerder zou Air France-KLM volgens mediaberichten wel een niet-Franse topbestuurder overwegen, maar alleen als het een Europeaan was.

Verder wil Air France-KLM de rol van algemeen directeur en niet-uitvoerend bestuursvoorzitter scheiden. Die werden door voormalig topman Jean-Marc Janaillac nog allebei vervuld.

Met de splitsing van de functies volgt volgens La Tribune ook dat de topbestuurder van Air France-KLM geen rol meer heeft bij een van beide dochterbedrijven. Janaillac was ook niet-uitvoerend bestuursvoorzitter bij Air France.

Volgens La Tribune zou KLM-topman Pieter Elbers adjunct-topman worden bij Air France-KLM. Die functie kan hij vervullen naast zijn werkzaamheden voor KLM. Elbers werd eerder genoemd als topman, maar zou zelf bedankt hebben voor die baan.

Stakingen blijven Air France-KLM achtervolgen

Air France-KLM presenteerde woensdag de resultaten over het tweede kwartaal van dit jaar. De luchtvaartmaatschappij heeft ook in april, mei en juni flink last gehad van de stakingen door piloten van Air France. Verder viel de brandstofrekening hoger uit.

Evengoed viel de operationele winst behoorlijk hoger uit dan waar kenners in doorsnee op hadden gerekend.

Het beter dan verwachte resultaat dankt Air France-KLM aan kostenbesparingen en de groei van het aantal passagiers en vooral die in het zogeheten premiumsegment. Het totale aantal passagiers dat de afgelopen maanden aan boord stapte van een vliegtuig van de combinatie steeg met 0,8 procent tot 26 miljoen.

De omzet stabiliseerde op 6,6 miljard euro. Onder de streep hield Air France-KLM 109 miljoen euro over.

De werkonderbrekingen bij Air France hadden in het tweede kwartaal een negatief effect van 260 miljoen euro op de operationele winst van het moederbedrijf. Deze kwam uiteindelijk uit op 345 miljoen euro. Vooraf werd door kenners rekening gehouden met een winst van circa 252 miljoen euro.

Acties vakbonden opgeschort

Bij Air France was sprake van een operationele winst van 13 miljoen euro. Daarbij moet worden aangetekend dat na het vertrek van topman Janaillac vakbonden hun acties hebben opgeschort tot er een nieuwe bestuursvoorzitter is aangesteld bij het moederbedrijf.

Janaillac struikelde over het loonconflict met de piloten. Volgens financieel directeur Frédéric Gagey is het voor de nieuwe baas zaak dit geschil snel de wereld uit te helpen.

Voor het hele jaar gaat Air France-KLM uit van een capaciteitsgroei voor passagiers met 2,5 tot 3,5 procent. De brandstofrekening valt daarnaast dit jaar naar verwachting 450 miljoen euro hoger uit. Verder zullen wisselkoerseffecten een negatief effect hebben van 150 miljoen euro.

'KLM fit en gezond op naar eeuwfeest'

Topman Elbers ging verder nog in op de resultaten van KLM. Volgens hem gaat de luchtvaartmaatschappij KLM "fit en gezond" op naar haar honderdste verjaardag volgend jaar.

Hij wees ook op de positieve vooruitzichten voor de rest van 2018, al lopen cao-onderhandelingen met personeel hier en daar moeizaam.

KLM zag de omzet in de eerste jaarhelft met bijna 5 procent stijgen tot 5,2 miljard euro. De operationele winst steeg met 9 miljoen euro tot 388 miljoen euro.

De prestaties in het tweede kwartaal bleven wat achter bij die van de eerste jaarhelft. Ook Elbers erkent dat een sterk eerste kwartaal werd gevolgd door een iets minder tweede kwartaal. Hij wees onder meer op de oplopende kosten voor brandstof.

De onderhandelingen met vakbonden over nieuwe cao's vorderen volgens hem gestaag. Voor het grondpersoneel is met FNV Luchtvaart ondertussen een principeakkoord gesloten. Nieuwe gesprekken tussen KLM en pilotenvakbond VNV lopen nog.

Elbers wil niet reageren op geruchten

KLM en vertegenwoordigers van VNV waren er eerder al wel uit. Behalve over meer loon waren onder meer afspraken gemaakt over werkdrukverlaging. KLM vroeg tijd om nieuwe piloten op te leiden. Daarmee zou de werkdruk pas vanaf volgend jaar zichtbaar omlaaggaan.

Met die toezeggingen ging VNV akkoord, maar de leden van de vakbond floten de onderhandelaars uiteindelijk terug. De werkdruk zou per direct omlaag moeten.

Elbers zei niet per direct nieuwe piloten uit de hoge hoed te kunnen toveren. Volgens hem vereisen de onderhandelingen met VNV creativiteit van beide kanten. De pilotenbond erkent dat de onderhandelingen moeizaam verlopen.

Elbers, die nu vier jaar aan het roer staat van KLM, wilde niet reageren op geruchten over een eventuele overstap van hem naar Air France-KLM. "We liggen met KLM op koers. Ik wil me niet laten afleiden door geruchten", zei hij.